Prachtige les die ik onlangs te zien kreeg op een school in Utrecht, toen we een leerkrachtenwissel deden (leerkrachten van de ene school kijken bij de leerkrachten van de andere school). De leerkracht in kwestie greep de coronacrisis aan om een brief te laten schrijven aan zichzelf… Althans, de kinderen kregen die opdracht.

Dat heeft me aan het denken gezet. Een brief schrijven aan jezelf kan meerdere voordelen bieden. Zonder dat het per sé af hoeft te hangen van welke crisis of ramp dan ook.

 

Voordelen van een brief aan jezelf

Er eens goed voor gaan zitten en na moeten denken over wat je jezelf gaat schrijven kan helpen om je huidige situatie eens goed te bekijken. In mijn eigen klas merkte ik dat kinderen van 9, 10 jaar dat heel goed kunnen. Ze moesten zichzelf als het ware onder een vergrootglas leggen en kwamen tot verrassende inzichten.

Voordelen op een rij:

  • Zonder dat je feedback krijgt, ga je eens kritisch naar jezelf kijken
  • Je ontdekt dat je talenten hebt
  • Je ontdekt dat je punten te ontwikkelen hebt
  • Een brief geeft je de kans om je ergens op te focussen (want over vijf jaar wil ik… kunnen)
  • De beste beoordelaar van jezelf ben jezelf (klinkt zweverig, maar is wel waar, want het is heel erg belangrijk hoe je over jezelf denkt)

 

Opdrachten en vragen die je kunt stellen

Leerkrachten houden van kaderen. Een opdracht helemaal vrij laten is voor veel leerkrachten not done. Mijzelf incluis. Toch heb ik mooie resultaten gezien door kinderen helemaal vrij te laten in deze brief. Er was geen limiet in het aantal woorden, het mocht getekend worden of beplakt, getypt, geschreven, vandaag of morgen (of volgende week). Door elke dag een kwartiertje tot een half uur ter beschikking te stellen zag ik desondanks alle kinderen betrokken zijn. Ze waren in stilte na aan het denken over de inhoud van hun brief.

Diegenen die echt niet tot schrijven kwamen heb ik geholpen door een paar vragen op het bord te zetten. Die konden ze gebruiken als richtlijnen (maar wederom, dat hoefde niet). Misschien helpen ze jouw kinderen ook:

  • Begin de brief met je huidige setting. Waarom schrijf je deze brief? Waar ben je nu? Hoe gaat het met je?
  • Wat wil je graag kwijt over de afgelopen dagen, weken, maanden?
  • Is er iets bijzonders gebeurd (iets leuks, iets vervelends, iets waar je geen mening over hebt)
  • Heb je ergens vragen over, over wat er is gebeurd (op school, thuis, bij de sportclub, waar dan ook)
  • Stel dat je deze brief over vijf, tien, vijftien jaar gaat lezen, wat wil je dan graag aan jezelf vertellen?
  • Welke vraag is jou het afgelopen jaar gesteld en vond je een fijne vraag?
  • Welke vraag is jou niet gesteld het afgelopen jaar (en zou je toch graag van willen dat die je gesteld was/ wordt?) En wat is het antwoord op die vraag?
  • Als je iets van jezelf mocht belonen met een standbeeld, wat zou dat dan zijn (uiterlijk, innerlijk, prestaties)
  • Zijn er zaken die je graag zou willen kunnen, die een ander in je omgeving kan? Zo ja, welke?

 

Opbrengsten

De opdracht heeft in totaal twee weken geduurd en de opbrengsten waren meesterlijk. Ik heb de meest ontroerende, onthutsende, lieve en mooie berichten gelezen die ik ooit in mijn carrière ben tegengekomen. Er waren ook brieven bij die ik niet hoefde (mocht) lezen en daar heb ik dan ook alle respect voor. De kinderen hebben de brief in een envelop gedaan en bewaren die nu in hun rapport. Zodra zij de tijd rijp vinden, gaan zij de brief lezen.

En ik weet… Ik ga dit vaker doen.